Translate

vrijdag 23 mei 2014

Het is klaar.

De eindexamenperiode. Van Jongste.
Gisteren had ze haar laatste, Engels, en gelukkig was dat een positieve afsluiter. Maar toen had ze er wel acht in totaal op zitten., waarvan de meest van drie-uur-aan-één-stuk.
En die gingen bepaald niet vanzelf.

Het was zwoegen. Het was zweten. Het was stampen, oefenen, leren, proefexamens maken en oh, had ik zwoegen al genoemd?

Van tevoren was al duidelijk dat ze er volle bak in zou moeten, want het profiel wat ze ooit uitzocht (VWO, NG/NT voor de kenners), komt haar zeker niet aanwaaien. Ze ging erin met weliswaar allemaal voldoendes, maar wel een paar magere voor cruciale vakken. En ze is het meest stress-bevattelijk van het Drietal. Kan zichzelf ontzettend goed naar omlaag praten. Omhoog is dan weer een heel ander verhaal.

Ik denk stilletjes wel dat ze het redt, maar wie ben ik om dat te zeggen?
Ik die Natuurkunde nog het meest vond lijken op Sanskriet en ik die mijn leraar Scheikunde er achteraf van verdenk dat hij eigenlijk zo uit Man in Black was weggelopen.



Die was nie menselijk man!


Dus, wat doe je dan als moeder-die-d'r-ook-eigenlijk-niks-van-snapt, behalve de stevige peptalk houden of de schouder zijn om op uit te huilen?
Je trekt het complete register aan examenstress-reducerende, concentratie-verhogende, omzichtig-met-het-slachtoffer-omgaan methodes open.

Ik zorgde voor een uitgebalanceerd dieet met proteïnen, koolhydraten en vetten in exact de juiste verhoudingen



inderdaad: pannenkoeken met aardbeien en slagroom. Ja, en?




We gaven haar vrij van haar afdroogbeurten. (Da's nogal een Dingetje hier in huis ;) )



Ik beet twee weken op mijn kiezen en zei NIETS over de ontplofte bom in haar slaapkamertje.
Ik kon er niet in, want de deur ging alleen nog op een kiertje open, maar dit lijkt me wel een aardige voorstelling van zaken.
Bij benadering.



Oh heer, wat kostte me dat zwijgen moeite!! Ik zag de zooi zich opstapelen en ik legde haar schone was van narigheid maar vóór haar deur, want binnen was er geen stukje horizontaal oppervlak meer onbedekt.
Toen ze gisteren een stapel papier van een halve meter hoog uit het varkenshok kamertje had verwijderd, bleek er zowáár een laminaatvloer onder te liggen. Hallohooo, waar kwam die opeens vandaan???


Om het leerproces wat 'soepeler' te laten verlopen, werd het in de tweede week ook nog eens hoogzomer.
Ja hoor, dat had ZIJ weer!!!

Zat de ganse familie lekker in de tuin te genieten van dittem:








zat zij zich rot te zweten op dattem




Ik zag hele enge grafieken, formules en berekeningen langs schuiven en ik was bijna bang voor doorsmelten van het denkraam!
Daarom een 'reddende' brainfreeze, met heerlijke zelfgemaakte smoothies

dat werd dan weer zeer gewaardeerd :)



Er waren momenten van opluchting "Hm, de eerste 10 opgaven van wiskunde gingen soepel", maar er waren er ook van een soort matte gelatenheid "Natuurkunde was echt véél te lang mam. Er was NIEMAND voor tijd klaar..." en ook momenten van totale ontreddering en dikke tranen want  "Frans was walgelijk!! Te lang, te saai, te veel, te moeilijk, te Swahili, te... te....kansloos!!" 

Er schiet me op dat moment (want zie het maar eens te relativeren en haar op te peppen voor de laatste ronde)  maar één toepasselijk Frans woordje te binnen. Merde! 

En toen kwam er met dat laatste 'twee-vingers-in-de-neus' Engels van gisteren een einde aan die hele rare periode.
Vanmiddag was er voor alle examenkandidaten nog een examenfeest en dan is het nu ineens vakantie.


Heerlijke rust. Genieten. Bijkomen. (kamertje opruimen!!) 



Tenminste, voor drie weekjes, want 12 juni komt de uitslag. Ik voorzie nog een slapeloos nachtje....