Translate

woensdag 18 december 2013

Opgesloten

in eigen huis nota bene!

Jongste vertrok vanmiddag en deed netjes de tussendeur achter zich dicht. Niks aan het handje.
Maar toen een kwartiertje later Oudste naar boven wilde om nog wat te slapen voor haar 'slaapdienst', hoorde ik een verbaasd/geïrriteerd  "de deur wil niet open?!"

Wat nou 'deur wil niet open?' Wat zullen we nou krijgen zeg!
 Een beetje pinnig loop ik naar de deur, want die deur hoort toch gewoon open te gaan ALS-IK-DAT-ZEG!!  Maar helaas, ook ik moet tot de conclusie komen dat de deur niet open wil.

Oh zeker, de klink kan gewoon op en neer, en je voelt de veer van binnen werken. Maar dat is dan ook het enige, want verder geeft die deur geen krimp.
Ik begin eens te jutteren en te rukken en te trekken en geef hier eens een mep en daar een ram. Tevergeefs, de deur weet van geen wijken!
Dan maar vanaf de andere kant proberen. Gelukkig hebben we een sleutel die allround past, want anders kwam ik toch mooi de voordeur niet in. M'n sleutels hangen namelijk in de hal in mijn jaszak. Aan de andere kant dus van Die Rotdeur.

Ik loop achterlangs naar buiten, doe schuurdeur open, loop door garage, doe kanteldeur open. Doe voordeur open en sta aan De Andere Kant.

Ook hier weer jutteren, rukken, trekken, klink op, klink neer. Helaas even succesvol als vanaf de kamerkant: niet dus.
AAARRRRRGGGG!!! Dat wordt de klink eruit lichten en kijken of er van binnenuit wat te frutsen valt. Licht giftig stamp ik twee trappen op, naar zolder voor wat gereedschap.
Samen met Oudste halen we de deurplaten eraf, de klink eruit en ik probeer van binnenuit de boel te bedienen, maar die vermaledijde deur houdt grimmig stand.

Sterker nog: er is waarschijnlijk iets afgebroken, want inmiddels draait het hele binnenwerk dol, zonder enig resultaat.

@%$##$^^&^&&&#@@#& !!!!!


Ik voel een onvervalste driftbui langs m'n middenrif omhoog kruipen.
Met veel moeite klem ik de kiezen op elkaar (vanmorgen schoongeschraapt bij de tandarts zodat er nu geen tandsteen om je oren vliegt!), en bekijk samen met Oudste de opties.

Deur uit de scharnieren tillen? Gaat niet: de dagschoot (ja Google dat gerust, ik wist ook niet dat het loeder zo heet) zit waarschijnlijk in de sponning en dus kun je de deur niet ver genoeg omhoog tillen. We hebben paumelle scharnieren, dus niet simpel een 'pin uittikken' variant.


Scharnieren vanuit de binnenkant eruit wippen? Gaat ook niet, dat zit in het kozijn waar de deur voor zit.

Gaatje boren in kozijn, ter hoogte van het slot? Hm, met aluminium kozijnen geen aanlokkelijk en zeker geen schadevrij idee.

Deur een enorme rottrap zorgvuldig gedoseerde tik verkopen en daarbij waarschijnlijk deur, kozijn of beiden slopen?
Beetje dure optie.

Slotenmaker bellen?  Beetje duurdere optie

Man bellen? Ja! Man bellen. Tegen beter weten in, want die heeft vast ook geen antwoord op afstand.
En ja hoor, net wat ik dacht. Zijn eerste reactie is "Wat kan ik daar hiervandaan aan doen?"
Eh, weet ik het? Toveren? De magische oplossing aanreiken??

Nee dus, wat het maar zo'n feest. Ook hij komt met dezelfde oplossingen die wij al bedacht hadden en wijst die ook liever van de hand. Wellicht dat het gaat werken om met de haakse slijptol de scharnieren bij de deur af te zagen?
Maar dat gaat een beetje te ver boven mijn kluservaring om zelf te doen (ik hoor Man haast hoorbaar opgelucht zuchten dat ik dat zelf ook wel inzie) en ik moet dus wachten tot Manlief thuis komt vanavond om die klus te klaren. Grrrrrrrrrrr.

Dus leg ik weer neer en besluit me er niet bij neer te leggen.
Ik pulk nog eens hier aan DeDeur, ik frummel eens daar aan DeDeur, verzamel allerhande gereedschapjes om me heen. Ondertussen diverse keren de weg afleggend van voordeur naar achterdeur (via de twee garagedeuren) en daarmee flink olie op mijn binnenbrandje gietend, voor gereedschap van zolder.
Maar vooralsnog wint Deur. Er komt inmiddels wat meer ruimte in het slot en ik kan om een hoekje naar binnen gluren (verlicht door mijn hobby  daglichtlamp)  en zie een afgebroken schroefachtig dinges hangen. Die ik niet uit dat slot gepeuterd krijg, ook al doe ik nog zo mijn best.

Na twee-en een half uur moet ik mijn meerdere erkennen en laat ik die PokkenDeur voor wat het is.
Ik wilde vanmiddag wel binnen zitten en wat kerstvoorbereidingen plegen, maar niet helemaal op deze manier!

Zucht, het zij zo. Afwachten maar.



Nu maar hopen dat ikvanmiddag niet te veel moet plassen. Da's best een end lopen zo........